V zadnjem desetletju je povprečen avto postali tehnološko naprednejši kot kdajkoli prej. S tem pa se je povečala tudi kompleksnost njihovih sistemov, kar pomeni več možnosti za okvare. V nadaljevanju predstavljamo najpogostejše napake pri vozilih izdelanih med letoma 2015 in 2025, njihove stroške ter možnosti za preventivo. Podatki izhajajo iz različnih virov, med drugim iz poročil društva ADAC, družbe Dekra, poročila TÜV, Euro NCAP, poročila ameriškega NHTSA in drugod.
Elektronika: Poglavitni vir napak pri modernih vozilih
Elektronika v avtomobilih je danes vseprisotna. Krmilne enote, senzorji, infotainment sistemi in asistenčni pripomočki sestavljajo celovito mrežo naprav, ki zahtevajo natančno delovanje. Pogoste so napake na ECU, senzorjih, kamerah in radarjih za zaznavanje okolice.
Popravila teh sistemov so običajno draga. Menjava ECU lahko stane do 1.500 evrov, zamenjava radarja ali kamere pa med 300 in 1.200 evri. Teh napak se ne da vedno preprečiti, a redno posodabljanje programske opreme in preprečevanje vdora vlage v notranjost konektorjev lahko bistveno zmanjšata tveganje.
Težave z akumulatorjem in sistemom za zagon
Sodobna vozila porabljajo več električne energije zaradi številnih sistemov, kar povečuje obremenitev akumulatorjev. Start-stop sistemi dodatno prispevajo k njihovi hitrejši obrabi. Pogoste so tudi okvare alternatorjev in zaganjalnikov, predvsem pri mestni vožnji.
Zamenjava akumulatorja običajno stane od 120 do 300 evrov, alternator pa med 400 in 800 evrov. Preventivno ukrepanje vključuje redno testiranje napetosti ter razbremenitev sistema v hladnih mesecih, denimo z izklopom start-stop funkcije.
Izpušni sistemi: DPF in EGR kot kritični točki dizelskih motorjev
Dizelski avtomobili so v Evropi dolgo prevladovali, vendar so zaradi emisijskih standardov opremljeni z zahtevnimi sistemi, kot sta DPF (filter trdih delcev) in EGR (ventil za recirkulacijo izpušnih plinov). Obe komponenti se pogosto kvarita, predvsem pri vozilih, ki so večino časa v mestnem prometu.
Zamašen DPF filter lahko povzroči izgubo moči in povečano porabo. Njegovo čiščenje stane od 200 do 500 evrov, menjava pa do 2.500 evrov. Zataknjen EGR ventil je običajno nekoliko cenejši za zamenjavo, med 300 in 800 evrov. Redna vožnja po avtocesti in uporaba kakovostnega goriva lahko preprečita marsikatero težavo.
Podvozje in klasično vzmetenje: vpliv cest na obrabo
Podvozje avtomobila vsakodnevno prenaša sile, ki nastajajo zaradi udarcev, obrabe pnevmatik in dinamične vožnje. Vzmeti, amortizerji, puše in končniki so izpostavljeni stalnemu stresu, zlasti na slabših cestah. Zračno vzmetenje ni tako pogosto kot klasično in ni osrednja točka večine vozil na trgu.
Najpogosteje odpovejo klasični amortizerji in puše, ki se začnejo obrabljati že po 80.000 kilometrih. Cena zamenjave para amortizerjev znaša med 300 in 900 evrov. Izrabljenosti komponent se je mogoče izogniti z rednimi pregledi in zmerno vožnjo, še posebej po slabših cestah.
Menjalniki: avtomatika ni brez napak
Avtomatski menjalniki so v zadnjih letih postali vse bolj razširjeni. Kljub temu niso brez težav. Pogoste so napake na mehatroniki, zlasti pri DSG menjalnikih, pa tudi težave s programsko opremo. Tudi klasični ročni menjalniki niso izjema – sklopke se hitro obrabijo pri neprimerni vožnji.
Popravilo mehatronike pri DSG sistemih lahko stane do 2.500 evrov. Menjava sklopke pri ročnih menjalnikih običajno znaša od 600 do 1.200 evrov. Celotna menjava avtomatskega menjalnika pa lahko preseže tudi 6.000 evrov. Redna menjava olja v menjalniku (na vsakih 60.000 do 80.000 km) bistveno podaljša življenjsko dobo sistema.
Klimatski sistemi: pogosto spregledan vir težav
Klimatske naprave niso le za udobje, temveč vplivajo tudi na varnost, saj preprečujejo rošenje stekel. Vendar se tudi ti sistemi kvarijo, najpogosteje zaradi okvar kompresorja ali uhajanja hladilnega plina.
Popravila klime so lahko zahtevna. Zamenjava kompresorja lahko stane do 1.500 evrov, medtem ko polnjenje sistema stane okoli 100 evrov. Priporočljivo je, da se klima vklaplja tudi pozimi, saj s tem ostanejo tesnila navlažena in funkcionalna.
Primerjava z drugimi trgi: ZDA in Azija
V Združenih državah Amerike so zaradi drugačnih pogojev vožnje pogostejše okvare motorjev in menjalnikov. Razdalje so daljše, vozila večja, pogostejši so SUV-ji in tovornjaki. V Aziji prevladujejo manjša vozila, več je hibridov, pogoste pa so napake na baterijah in zavornih sistemih.
Evropa izstopa po okvarah na področju elektronike, DPF sistemov in menjalnikov. Razlog tiči v strogih emisijskih predpisih in visoki uporabi dizelskih motorjev v preteklem desetletju.
Kako preprečiti najpogostejše okvare?
Redno vzdrževanje je ključnega pomena. Menjava tekočin, uporaba kakovostnih rezervnih delov in pravočasna diagnostika lahko bistveno zmanjšajo verjetnost večjih okvar. Lastniki dizelskih vozil naj se izogibajo zgolj mestni vožnji, saj ta hitro vodi v težave z DPF in EGR sistemi.
Preventiva se vedno izplača. Z rednimi pregledi, zmerno vožnjo in skrbjo za elektroniko boste podaljšali življenjsko dobo svojega avtomobila in zmanjšali stroške popravil.
- Preberite še: Kako se lotiti nakupa rabljenega avta?