Kako dolgo vam bo služil avta, ki ste ga kupili, je odvisno od številnih dejavnikov, od njegovega življenja pri prejšnjem lastniku do načina vožnje in seveda tudi komu zaupate vzdrževanje avtomobila. Le dober in natančen mehanik bo namreč poskrbel za to, da bo avtomobil deloval tako kot mora ves čas. Hkrati bodo tisti najboljši mehaniki poznali tudi šibke točke posameznih avtomobilov in nanje opozoriti lastnike. Na ta način jim bodo nenazadnje tudi pomagali preprečiti hujše okvare.

Imeti dobrega mehanika je zato še kako pomembno. Na eni strani je to lahko pooblaščen servis, na drugi pa je to lahko neodvisna delavnica. Vsak ima seveda svoje prednosti in slabosti, ki jih je dobro poznati, tudi z vidika zakonodaje. Nenazadnje lahko avtomobil servisirate tudi v nepooblaščeni delavnici in še vedno ohranite garancijo. V tem primeru morajo seveda slediti natančnim navodilom proizvajalca, hkrati pa uporabljati nadomestne dele, po kakovosti enake originalnim. Te lahko priskrbite tudi sami, vendar pa utegnete imeti težave v primeru njihove odpovedi v času trajanja garancijske dobe. Medtem ko boste od proizvajalca komponente lahko terjali vračilo kupnine, od servisa ne boste mogli terjati povračila stroška delovnih ur. Do tega boste upravičeni zgolj tedaj, ko bo delavnica sama priskrbela servisni material.

Vzdrževanje avtomobila izven pooblaščene mreže servisov dovoljeno, a ne v vsaki delavnici

Takšen servisni poseg mora biti tudi natančno zabeležen, z izpolnjenim delovnim nalogom, računom za opravljeno storitev in za uporabljene dele. Poseg mora biti zabeležen tudi v elektronsko servisno knjižico. Ob tem je nujno potrebno omeniti, da mora imeti takšen servis pridobljene certifikate, s katerimi dokazujejo, da so usposobljeni za ravnanje s posameznimi znamkami vozil. Sem spada tudi opravljanje servisnih posegov na način kot ga predvideva proizvajalec.

Zakon, ki dovoljuje takšno vzdrževanje avtomobila je pod uredbo EU 461/2010 nastal leta 2010 in velja za celotno Evropsko unijo. To pomeni, da garancija ni prekinjena v primeru, ko vozilo zapusti izvorno državo in je servisirano drugod. Zakon ob tem ščiti potrošnike pred tem, da bi si distributerji posameznih avtomobilskih znamk ustvarili monopol na trgu ter še dodatno dvigovali cene svojih servisnih storitev. Lahko pa slednji stranke ohranijo v svojih delavnicah s tem, da jim ponudijo dodatno garancijo. Zakon jim namreč omogoča, da takšno garancijo oziroma jamstvo pogojujejo z vzdrževanjem vozil na določenih servisih.

Kako torej izbrati ustreznega mehanika za vzdrževanje vozila? Pri starejših avtomobilih, vrednih nekaj 100 evrov bo vaški mojster najverjetneje povsem dobra izbira. Pri nekaj tisoč in več evrov vrednih avtomobilih pa se tveganje ne izplača in je priporočljivo avto zaupati izkušenemu mehaniku. Najbolj varna je seveda izbira pooblaščenega servisa, a tudi tam prihaja do napak. Številni so namreč primeri, ko serviserji na takšnih servisih svetujejo ravnanje, ki škoduje avtu, kot je na primer uporaba napačnega olja. Dogaja se tudi, da strankam zaračunavajo storitve, ki jih niso opravili.

Vzemite si čas za iskanje najboljše delavnice za vzdrževanje avtomobila

Ne glede na to, ali boste vzdrževanje avtomobila zaupali v pooblaščeni ali nepooblaščeni delavnici, je priporočljivo vprašati za nasvet, kje servisirati avtomobil. Pri tem vam utegne pomagati Google, še boljša izbira pa so forumi in skupine lastnikov posameznih vozil na socialnih omrežjih, na primer Facebook. Tovrstna mesta so prava zakladnica brezplačnih izkušenj in znanja.

Ko nato pripeljete avtomobil na izbrani servis, se s serviserjem dogovorite, kaj pričakujete, da bodo z avtomobilom naredili. Lahko gre namreč zgolj za redni servis, ali pa popravilo okvare. Morebitnih dodatnih posegov naj brez vašega dovoljenja ne izvajajo. Po opravljenem servisu je priporočljivo zahtevati račun in popis zamenjanega materiala ter popis del. Če serviserju ne zaupate povsem, lahko zahtevate, da vam ob predaji vozila vrne tudi izrabljene dele.

V kolikor pride do nesoglasij in okvar, ki so posledica nestrokovnega servisiranja, je zakon na strani potrošnika. Serviser je namreč dolžan kakovostno opraviti storitev, za katero je bil kot strokovnjak pooblaščen, zato je za svoje delo odgovoren. V kolikor se pojavijo nepravilnosti pa potrošniku zakon dopušča štiri ukrepe. Od serviserja lahko zahteva odpravljanje pomanjkljivosti pri opravljeni storitvi, vrnitev sorazmernega zneska plačanega servisa, ponovno opravljanje storitve ali pa vrnitev celotnega zneska. Hkrati je neodvisno od teh ukrepov upravičen tudi do poplačila vseh stroškov, ki so nastali zaradi neustrezno opravljene storitve. Rok za prijavo takšne napake je dva meseca od pojava napake in hkrati dve leti od opravljene sporne servisne storitve. Serviser se more na to prijavo odzvati v roku osmih dni.

Teh pravic ni mogoče stranki odvzeti niti z morebitno klavzulo, s katero bi se serviser izognil odgovornosti za svoje delo.